• hp-cat-people
אנשים

בבית עם אורלי רובינזון | חדוה | 15 בדצמבר 2011

אי אפשר לדבר על ספרים מבלי להתייחס לגברת הראשונה של ספרי העיצוב בישראל, אורלי רובינזון. אורלי החלה את דרכה כאדריכלית, אבל מאז ומתמיד טיפחה אהבה גדולה לכתיבה. לפני כעשור החלום שלה התגשם והיא הוציאה את ספרה הראשון "חדרים: עיצוב מבפנים". מאז הספיקה רובינזון להוציא ספרים שקנו בכבוד את מקומם על מדף העיצוב העברי. היום קיבלנו הצצה קטנה אל עולמה של אורלי רובינזון, ושמענו ממנה איך הכל התחיל, מה קורה כעת ולאן פניה מועדות.

ביתה של עמית גלאור| צילום: שי אדם, באדיבות אורלי רובינזון

Rooms and Words: לכתוב ספר זה אף פעם לא פשוט, אבל את לא רק כתבת, אלא גם היית כמעט חלוצה בתחום הזה. איך הגעת לכתיבת ספרי עיצוב?

אורלי רובינזון: מאז שהייתי קטנה נמשכתי לאדריכלות ולעיצוב. אבא שלי היה אדריכל. למדתי אדריכלות בתיכון וגם אחרי הצבא ופתחתי משרד תכנון בעין ורד. אבל כל הזמן הזה בער בי הצורך בכתיבה. מצאתי ערוצים עבורו; כתבתי עבור בניין ודיור, מעריב והארץ, אבל כל אותו הזמן חלמתי בעצם על ספר, וגם השמעתי את החלום הזה בקול [צוחקת]. יום אחד אחי הצעיר פשוט הודיע לי שיש לי פגישה עם צביקה מאיר, מי שהיה אז העורך של ידיעות. הכנתי פרזנטציה מושקעת, ותוך שלוש דקות צביקה הודיע לי שהולכים על זה.

RW: שלוש דקות? מדהים. מה את חושבת ש"קנה" אותו?

רובינזון: אני חושבת שמה ששכנע את צביקה מאיר היה הדגש השונה שלי על נושא ספרי העיצוב. מה שתמיד רציתי – ועדיין – להביא לקורא זה את הבית, לא רק ארבעה קירות ומה שמניחים בתוכם אלא איך מרגישים בתוכם ואיך משיגים את התחושה הזו.

סביבה נינוחה ומחבקת, המטבח והסלון של עמית גלאור| צילום: שי אדם, באדיבות אורלי רובינזון

RW: אני מרגישה שהנושא הזה קרוב לליבך.

רובינזון: נכון, מה שקרוב לליבי זה הנושא הרגשי של הבית. חיפוש אחרי האושר הוא משימה מחודשת כל יום. אני מאמינה ביסודות הכי פשוטים, באוהל שרה הבסיסי הזה, במשפחה כערך. המקום הפיזי המגונן (לא משנה באיזה תקציב) שתמיד אפשר לחזור אליו. גדלנו שני ילדים בחדר, אבל אותו חדר הוא חזק מאוד בהוויה שלי והוא חלק ממני. כעת אני רוצה לבחון בספרים שלי איך וממה בונים חדרים כאלה שנשארים בהוויה ובזכרון של אנשים. מצחיק שכבר לספר הראשון שלי קראתי "חדרים: עיצוב מבפנים" וכעת אני חוזרת למהות הזו. אני חושבת גם שלבית יש מקום משמעותי במתח שבין משפחה לעבודה, למיצוי עצמי… אני למשל גרה בעין ורד, שיפצנו ושימרנו את המבנים העתיקים – מאוד הקפדנו לא לפוצץ בתקציב. היו לנו כל מיני פתרונות יצירתיים, כמו עמודי חשמל שהפכו לפרגולה. הרבה שנים עמלתי על המארג של בית-עבודה-משפחה-גינה, וזה מסר שאני רוצה להעביר הלאה.

בית-עבודה-משפחה-גינה. המשרד של עמית| צילום: שי אדם, באדיבות אורלי רובינזון

RW: על מה את עובדת כעת? זה מתקשר לנושא הזה?

רובינזון: עכשיו אנחנו עובדים על ספר שמדבר על המקום הזה שאתה נכנס לבית ואתה לא רוצה לצאת ממנו – מקום שמחבק אותך ושאתה מרגיש בו טוב. זה מתחבר בעיניי לקטע האקולוגי וגם למצב כלכלי. אנשים מחפשים את החזרה לדברים הפשוטים. מסתבר שבתים שהושקע בהם המון כסף לא מבטיחים לנו אושר…. [צוחקת]. בעצם עבדנו על הרעיון לספר הזה כבר הרבה זמן, והוא עבר כמה גלגולים. חשבתי לגשת לזה מהזווית הירוקה והאקולוגית, אבל מסתבר שבארץ אנשים עדיין לא לגמרי מתחברים לנושא הזה. עדיין, הבתים האורגניים הללו מרתקים בעיניי. הספר השני שנמצא בעבודה כרגע הוא ספר שנקרא "תל אביב – דירות ובתים". הוא יחולק לרובעים בעיר: יפו, נווה צדק, לב העיר, המגדלים והווילות. אנחנו ננסה לתפוס את העיר מכל הצדדים, ומה שמעניין זה שבחלק שאני קוראת לו "הסוהו התל אביבי" – יפו ונווה צדק – יש בתים מדהימים אבל ממש לא "מעוצבים" במובן המסורתי של המילה, של כל מיני אמנים ואנשים אמיתיים, מה שמתקשר גם לספר הראשון.

מקום לחזור אליו | צילום: שי אדם, באדיבות אורלי רובינזון

RW: לאחרונה הוצאת את "עיצוב מבראשית" שהוא ספר שונה משאר הספרים שלך ובכלל, מספרים בתחום.

רובינזון: זאת הפעם הראשונה שבה הוצאתי ספר עם הפנים לחו"ל ולתרגום. "עיצוב מבראשית" הוא החיבור של עיצוב עם ישראל כארץ התנ"ך. עקבנו אחרי ההשראה של הבתים בספר בראשית, יצאנו לתחקיר בתים במדבר, עשינו סטיילינג מתאים…

RW: את יכולה להרחיב, באמת, על התהליך שעובר כל ספר משלב הרעיון והלאה? איך נולד ספר של אורלי רובינזון?

רובינזון: בדרך כלל, לוקח לנו המון זמן לבחור את הכותרת של הספר- זה השלב הכי מסובך. לפעמים בשלב הזה אנחנו מבינים שלרעיון אין קיום או שצריך לשנות אותו לגמרי. גם בעבודה על עיצוב מבראשית לקח המון זמן עד שנפלה הכותרת והקונספט התחדד. הספר "סצינת עיצוב" [שעסק במעצבים מכל התחומים ולאו דווקא בבתים, ח"ק] נולד כי פתאום הבנו שיש גל מאוד גדול של מעצבים בארץ, זה היה שונה מהתחום המובהק שלנו. ברגע  שאנחנו מכריזים על הנושא מתחיל התחקיר, נפגשים עם אדריכלים ועם חברות מסחריות.

RW: העבודה עם חברות מסחריות גם היא די ייחודית לכם.

רובינזון: החברות המסחריות מפנות אותנו לפרויקטים והן גם חלק ממה שקורה בארץ בגל הנוכחי של עולם העיצוב. בארץ אין תקציבים ומקדמות אינסופיות לספרים, בטח שלא לספרי עיצוב, ושיתופי הפעולה האלה, וגם העובדה שאנחנו מציעים הופעה באינדקסים שבסוף הספרים בתשלום – זה מה שמאפשר לי ולנו להיכנס להפקות ענק כאלה בלי להתפשר על שום פרט. עדיין, אין בכלל פרסומות בגוף הספרים, ולא מופיע שום לוגו.

פרטים קטנים ומשמעותיים | צילום: שי אדם, באדיבות אורלי רובינזון

RW: כשאת מסתכלת אחורה, ל"חדרים", מה את חושבת?

רובינזון: "חדרים" היה מאוד ישראלי, מאוד נאיבי. אפילו מבחינת העיצוב, הצבעים והטקסטורות. אני חושבת שזה מה שהפך אותו לרב מכר שנמכר טוב עד היום. אני מתחברת למקום הזה, לדברים הפשוטים, לאנשים שעובדים את היום-יום כמו פלאחים בשדה ובונים את האושר שלהם במו ידיהם.

__

הצילומים בפוסט לקוחים מביתה של המעצבת עמית גלאור, באדיבות אורלי רובינזון

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

יש תגובה אחת לפוסט

  1. […] עבור מעצבות או אדריכליות אחרות (לדוגמה בספרים של אורלי רובינזון). כבר מזמן רציתי לחפור קצת במוחה של רינת, להציץ אל […]