• hp-cat-rooms
חדרים

5 הטרנדים של 2012 בעולם העיצוב – איפה הם היום? | חדוה | 12 באוקטובר 2012

כבר בטח נמאס לכם לשמוע, אבל "אחרי החגים" זה כאן. לפני שנה בתקופה הזו, אירחתי כאן בלוגרים אורחים שחזו את הטרנדים שישלטו לדעתם ב-2012 (ובדרך כלל גם צדקו!), ובמאי ביקרתי בתערוכת ICFF בניו יורק, שבה הוצגו רבים מהטרנדים הללו. אחרי שישה חודשים ועם 2013 בפתח, הגיע הזמן לבדוק – האם הטרנדים הללו עדיין רלוונטיים? והאם הם היו רלוונטיים מעולם עבור אנשים אמיתיים, שחיים בבתים אמיתיים, ולא רק עבור תערוכות ואולמות תצוגה? בפוסט הבא אבחן חמישה מהטרנדים הללו ואת דעתי עליהם, ואני סקרנית לשמוע גם את דעתכם!

טרנד 1: כתום

בכל שנה, מכריזה חברת פאנטון על הצבע שישלוט בשנה הקרובה, והשנה זה היה כתום, או ליותר דיוק tangerine tango. בניגוד לצבע של 2011 (ורוד יערה) שזכה בעיניי לפרשנויות מאוד מעניינות וגם רלוונטיות לחיים האמיתיים, הרבה מאוד חברות ומעצבים השתמשו בכתום בצורה שנועדה בעיקר למשוך תשומת לב ולא להוסיף יופי ועניין לבית. זה מוזר מאוד בעיניי, מאחר שבאופן כללי כתום הוא צבע שיותר אנשים מרגישים עימו בנוח מאשר ורוד (ולא מצורף אליו סטריאוטיפ מגדרי). האם הוא עדיין רלוונטי? תלוי. מי שהשתמשו בו בהצלחה היו מעצבים שהשתמשו בו בחוכמה כדי ללוות חומרים טבעיים וצורות פשוטות (כמו הכיסא של ג'ני טו, למעלה) או בעיצובים עם רוח רטרו לשנות ה-60 וה-70, שעימן הצבע מזוהה. אני חושבת שהעובדה שהוא כבר לא יהיה צבע השנה תעשה לכתום רק טוב, כי מי שישתמשו בו כעת יהיו מעצבים שבאמת רוצים לשלב אותו במוצרים שלהם ולא כאלה שרק רוכבים על הגל ולפעמים מכאיבים לעיניים. מה דעתכם?

טרנד 2: חזרה לפשטות

טרנד נוסף שמודגם בכיסא למעלה (רואים שהוא היה בעיניי הכוכב של ICFF? והוא אפילו לא זכה בתחרות של וילסונארט, שבה הוא השתתף…) הוא החזרה לצורות פשוטות. בתערוכה וגם במשך השנה ראיתי מעצבים רבים שחוזרים לצורות פשוטות ובסיסיות וזונחים את המלמלות והקישוטים הבלתי נחוצים. זה, אגב, לא מוגבל רק לעיצוב מודרני אלא גם לחברות שמייצרות רהיטים קלאסיים יותר. חלק מהטרנד הזה הוא גם הרבה צורות גיאומטריות- שמצליחות להיות מסקרנות אבל עדיין לא מורכבות ומפותלות יתר על המידה. האם הטרנד הזה עדיין רלוונטי? כן, ובעיניי אנחנו רק נראה אותו גובר ב-2013, יד ביד עם החזרה לחומרים טבעיים.

טפטים פרחוניים והדפסים טרנד עיצוב

טרנד 3: הדפסים ופטרנים

אני יודעת, זה נראה מנוגד לטרנד הקודם, אבל הטרנד הבולט ביותר ב-ICFF היה הטפטים (וגם הבדים) המודפסים בפטרנים צבעוניים, שובבים ודחוסים. אולי עם חזרתם של הרהיטים לפשטות, הקירות קיבלו רשות להשתולל? בכל אופן, אני מאוד אוהבת את הטרנד הזה כי אני חובבת הדפסים ידועה וחושבת שהם מוסיפים יופי ועניין לבית. מה שאהבתי בעיקר היו ההדפסים הרבים שלא נראו סתמיים אלא היו מבוססים על סיפור כלשהו. לכל טפט של Grow House Grow, לדוגמה, יש סיפור מיוחד משלו, ואילו הטפטים של Eskayel ו-Flat Vernacular (הטפטים שלהם מופיעים בתמונה העליונה בפוסט) פשוט נראים כמו עבודות אמנות. האם זה רלוונטי? אני חושבת שכן, אבל אני גם רואה יותר ויותר מעצבים שלא עוטפים את כל החדר בטפט מטורף אלא מקצים לו פינה או קיר בחדר. אנשים שאינם מעצבים בטח ירגישו יותר בנוח עם הדפסים בכמויות קטנות, כמו כריות. אגב, המעצבת אנה רומרו (למעלה) הדפיסה את הפטרנים שלה על כריות ועל כיסויים לאייפון. גאוני, לא? מה איתכם – יש לכם הדפסים בבית?

טרנד 4: כל הנוצץ – פליז (או נחושת)

אחד הרהיטים האהובים עליי בתערוכה היה כיסא הפליז של בלודוט (חברה שפשוט מוכרחים להביא לארץ!), וזה היה רק אחד מתוך תועפות רהיטי הפליז, הברונזה והנחושת שראיתי השנה (וזה עוד לפני שהתחלתי לדבר על האביזרים). כששאלתי את ג'ונתן אדלר מה מרגש אותו כרגע בעיצוב, הוא ענה "פליז!" בלי להסס, וזאת גם היתה התשובה כששאלתי אותו מה הדבר בגדול הבא. טוב, הוא משתמש בפליז נהדר (ראו תמונה), וזו גם התשובה שלי לרלוונטיות של הטרנד הזה – יש גבול מאוד דק בין פליז או נחושת שעוצבו בטעם טוב ובין כאלה ש… פשוט לא. נכון שכעת אנחנו רואים את זה בכל מקום בגלל הטרנד, אבל אלה שיישארו רלוונטיים הם אלה שישתמשו בו במידתיות ובלווית קווים פשוטים (כמו גופי התאורה הגיאומטריים של טום דיקסון) ולא יאבדו את הראש. אגב, זה נראה לי מסוג הטרנדים שאפשר ממש לאהוב או ממש לתעב – איפה אתם נמצאים על הציר הזה?

טרנד 5: הומור!

טוב, חוש הומור זה לא ממש טרנד, אבל בשנה האחרונה ראינו יותר ויותר מעצבים שמחדירים הומור, אירוניה או סרקזם (ולפעמים את שלושתם) למוצרים שלהם. בעוד שבשורה התחתונה אני לגמרי בעד הומור, ונגד עיצוב שלוקח את עצמו ברצינות תהומית, היו מעצבים רבים (רבים מאוד) שמרוב הפוך על הפוך קצת איבדו את הראש, והתוצאות היו מחרידות. מלך ההומור בעיצוב, בעיניי, הוא ג'ונתן אדלר (כן, אני מעריצה אותו) שמסוגל לעצב צנצנת לעוגיות שתשמש אתכם עשרות שנים ועדיין תצחיק אתכם בכל פעם מחדש וגם תהיה בה איזושהי אמירה על המצב החברתי, הפוליטי או האנושי. האם זה עדיין רלוונטי? ברור, איפה נהיה בלי הומור? אבל אני מבקשת מהמעצבים – תעשו טובה ואל תנסו לדחוס ישר אמירות שונות לצלוחית אחת, בסדר?

לפני שאנחנו מסיימים, אני רק רוצה להודות לסיון אסקיו על כל התמונות בפוסט הזה. סיון היא לא רק צלמת מחוננת אלא גם חברה טובה ומארחת מקסימה, שהנעימה את זמני גם כשגשם אביבי דלוח שטף אותי מכף רגל ועד ראש שעה קלה לפני שהייתי צריכה לראיין מעצב שאני מעריצה.

ועכשיו – אני ממש רוצה לשמוע את דעתכם: מה אתם חושבים על הטרנדים של 2012? מה לדעתכם ישרוד? ואיזה טרנד הייתם מכניסים אליכם הביתה?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

יש 8 תגובות לפוסט

  1. איזה כיף לקבל ממך שוב פוסטים! לדעתי טרנד הטפטים והטקסטיל ימשיך גם השנה. אצלי בבית זה מככב בכל שנה ובשנים הבאות…התמכרות…
    וסיוון אכן צלמת מוכשרת ביותר ואדם מקסים.

  2. מאת איילה.:

    איזה יופי של פוסט.
    אוהבת מאוד את הצבע הכתום, והפשטות.
    לי באופן אישי קשה עם ההדפסים במיוחד כשהם רועשים. זה גורם לי לחוסר שקט.
    שמחה שחזרת לכתוב.
    איילה.

  3. מאת ויקי עוזר - עיצוב פנים:

    בתור מי שנזהרת מטרנדים בעיצוב הבית, שנת 2012 הפיחה המון חיים עם גוון הטנג'רין (הכתום האדום הזה) במינון ובשילוב הנכון הוא יישאר עוד הרבה זמן.
    מסכימה עם כל מילה שלך לגבי הומור בעיצוב. וזה נפלא.
    הפליז מוסיף הוד והדר (ובבקשה אל תפחדו מהם). זה גורם לכל פינה להיות יותר מושכת, – היה ויישאר.
    לגבי טרנד ההדפסים על טפטים וכו' – בעיני ההדפסים היפים ביותר הם אלה העל-זמניים. כאלו שלא צריך להחליף כל שנתיים כשהטרנד חולף (מי באמת רוצה להחליף טפט כל שנתיים??). הטפטים של Eskayel ו – Flat vernacular מרתקים ומופלאים, וגם דוגמת הזיגזג (Chevron) עושה לי את זה בגוונים מסוימים ובמיקום הנכון…

  4. נתקלתי בבלוג שלך במקרה ואני ממש שמח שזה קרה…

    אני מאוד מתחבר לצבע הכתום. לדעתי הוא מכניס מעין חמימות מתוחכמת כזו. כלומר, יש צבעים יותר חמים, אבל הכתום על גווניו מוסיף איזה אלמנט של קלילות כזו…

    עמרי

  5. […] מאי 2012: הגעתי לניו יורק לכנס BLOGFEST (לבלוגרים מובילים בתחום העיצוב) ולתערוכת ICFF. […]